“Speidingens X-faktor” — speiderhistorisk skrift om speiding og friluftsliv

Speiderhistorie fra Speidermuseet
3 min readMar 7, 2016

--

Friluftslivet og speiding hører i Norge sammen som vafler og syltetøy. Dette speiderhistoriske skriftet ser på hvordan og hvorfor det er slik.

Årets speiderhistoriske skrift har friluftslivet i speidingen som tema. For mange av oss er friluftsliv en naturlig og viktig del av speidingen. Men det hadde ikke trengt å være slik. Det er heller ikke slik alle steder i verden.

Hvorfor ble det slik — og hva kjennetegner speidingens friluftsliv i norsk sammenheng? Det forsøker heftet å gi svaret på.

“Friluftslivet går som et solid tau gjennom speidingen. Rød som nordpila på kompasset”,

Dette skriver tidligere generalsekretær i NSF Karen Johanne Strømstad i innledningsartikkelen.

Kjente forfattere

I årets skrift har flere forfattere som ikke er knyttet til speiderbevegelsen. Dermed vurderes speidingens friluftsarbeid fra ulike synsvinkler:

“Frilufts veg-gleder” Nils Faarlund forteller om hvordan hans speidertid på 1950-tallet har gitt inspirasjon og påvirket hans friluftslivtenkning frem til i dag.

Gunnar Breivik er professor emeritus ved Norges Idrettshøyskole og har i mange år forsket på norsk friluftsliv. Han forteller hvordan speidingens friluftsliv passer inn i norske friluftstradisjoner.

Dag Erik Wold er høyskolelektor i friluftsfag ved Høgskulen i Volda, og skriver om hvor friluftstankene i speidingen kommer fra. Blant annet avslører han “speiderbevegelsens ukjente fetter”.

Les også:

Kano, lørdagsspeiding og ledertrening

Øystein Køhn er en av de som skriver mest om kano og kanobruk i Norge. Han forteller om hvordan speiderbevegelsen har vært i forkant med å bruke nettopp dette fremkomstmiddelet.

Tidligere landssjef i Norges KFUK-KFUM-speidere Atle Aas har sammen med Ingunn Frette skrevet om hvordan speiderne i Etne i Hordaland har innført lørdagsspeiding — og hva det har hatt å si for å ta friluftslivet tilbake.

En uke på leir er verdt mer mer enn seks måneders teoretisk trening i møterommet, sa Baden-Powell. Ledertrener Øystein Gonsholt forteller i heftet hvordan dette har influert Trekløver-Gilwell-treningen i Norge.

Hva kjennertegner friluftslivet i speidingen? Årets forfattere gir sine svar sett fra sine ulike synsvinkler.

Bestill i dag!

Heftet koster 50 kroner (pluss porto). Du bestiller det ved å sende en e-post til post@speidermuseet.no, og merke med “Bestilling”

Se mer om Speiderhistoriske skrift her:

Les også:

En variant av denne saken ble først publisert våren 2015.

--

Speidermuseet i Oslo er det offisielle museet til speiderbevegelsen i Norge. The Guide and Scout museum of Norway.