Når sønnen kommer hjem fra jamboree:

Speidermuseet
Speiderhistorie fra Speidermuseet
3 min readMar 11, 2016

--

“Nu hadde han bare en kort marsj igjen så var han atter hjemme efter en lang reise langt borte fra hjemmet.”

Klar for tur: De norske speiderne som skal på jamboree i London, fotografert av avisen Tidens tegn, én time før avreise.

“Natten var mørk og stjernene blinket ovenover. På strækningen Stathelle — Bunæs kunde man ved 12 tiden om natten mandag den 9de august treffe en ensom vandrer.

Han gik hurtig med korte, faste skridt.

I ryggsækken hadde han de forskjelligste ting med sig til alle dem derhjemme og hadde man en og anden gang har anledning til at betragte hans ansigt nærmere vilde man kunne opdage et litet smil.

Hvad mon han tænkte på? Jo, gutten av en av de 54 som hadde deltat i den store internationale Jamboree i London 1920.

Nu hadde han bare en kort marsj igjen så var han atter hjemme efter en lang reise langt borte fra hjemmet. — Var det da noget rart i at han smilte ved tanken på de gjensynet med dem derhjemme, og ved tanken på de glade ansigter som tittet nysjerrig efter hver ting som han med en stolt mine drog frem av sin ryggsæk?

Der lå atter huset foran ham omgit av de gamle ærværdige bjerketrærne og indtyllet i nattens mørke. I huset var alle lys slukket.

Forsigtig lister han sig op trappen for ikke at vække eller forstyrre nogen, og sakte åpner han døren til mors soveværelse. Alt var stille — forsigtig famler han sig frem til lysbryteren og tændte på. Der lå mor stille og rolig intetanende han uventede komme.

Pludselig slår hun øinene op og opdager sin langveisfarende søn. — Og han var hjemme.”

Fra jamboree til Ibsen-arbeid

Dette er avslutningen på Einar Østvedts fortelling om turen til den første jamboreen i London i 1920.

Einar Østvedt var da 17 år og forteller levende om turen over Nordsjøen, om møtet med 8000 gutter på jamboreen.

Om hvordan det var for en norsk 17-åring fra Grenland å møte verdensbyen London.

Østvedt ble senere Dr.Philos og var lærer i Grenland i en årrekke. Han skrev mange bøker, og hans litterære talent skinner igjennom allerede i hans skrift fra jamboreen i London.

Han var også en drivkraft i Ibsen-arbeidet i Skien, og en av ildsjelene for å få på plass Ibsenhuset.

Baden-Powell med ulvunger og mens han deler ut trofee til en dansk speider. (Bilder fra Jamboree-boken).

Den første jamboreen i London i 1920

Den aller første verdensleiren ble arrangert i London i 1920. Fra Norge reiste 54 gutter under ledelse av daværende forbundssekretær (og senere speidersjef) Birger Brekke.

Einar Østvedt fra Grenland var 17 år i 1920. I fortellingen får du lese om hvordan han tok toget sammen med tre andre Grenlands-gutter for å slutte seg til troppen av norske gutter.

Det store hylet: De store leirbålene og samlingene ble holdt innendørs i utstillingshallen Olympia. Her ulvungenes oppvisning av “Det store hylet”. (Bilder fra jamboree-boken.)

LES MER: Du kan lese mer om den første verdensjamboreen i London i Speiderhistorisk leksikon:

Einar Østvedts historie om turen til London.

Les hele Østvedts historie!

Hele historien til Einar Østvedt ble utgitt som Speiderhistorisk skrift i 2011.

Speiderhistorisk skrift er en skriftserie som hvert år tar for seg et speiderhistorisk emne. Heftet koster 50 kroner (+ porto).

Bestill det ved å sende en epost til post@speidermuseet.no, og med tittel på heftet og dine kontaktdata.

Bestill også!

Denne saken ble først publisert på Speidermuseet.no i 2011.

--

Speidermuseet i Oslo er det offisielle museet til speiderbevegelsen i Norge. The Guide and Scout museum of Norway.