Flaggparade ved Roald Amundsen-statuen i Tromsø. Vi ser speidere fra NSPF og KFUK til venstre for statuen, og fra NSF til høyre for statuen. (Bilde fra Perspektivet Museum — Olsensamlingen CC BY-NC-ND-2.0)

17. mai feiring i Tromsø i 1930-årene

Speidermuseet
Speiderhistorie fra Speidermuseet

--

Bildene er hentet fra Perspektivet museum i Tromsø. I sin “Olsensamling” på Flickr har de en rekke flott speiderbilder.

Bildene i denne samlingen er tatt av brødrene Arnold Olsen og Edmund Olsen. Arnold Olsen var selv speider i Tromsø.

Bildene er etter tekstene fra Perspektivet Museum fra 1932 eller 1936, og ut fra vær og klær kan det se ut som om bildene er tatt samme året.

Opptellingen av Kretsleder Svein Bergstrøms speidergutter før anmars i 17.mai-toget. Bildet er trolig tatt i 1932 eller 1936. Tilstede er bl.a. Erling Georgsen, Arnfinn Tøllefsen, Hans D Eriksen, Einar Mathisen, Arne Tellnes, Hans Håland, Odd Burøysund, og Per Jespersen. (Bilde fra Perspektivet Museum — Olsensamlingen CC BY-NC-ND-2.0)

Svein Bergstrøm var fra 2. Tromsø, og fikk i 1936 hederstegnet “den hvite lilje” for sin innsats i Norges Speiderforbund.

Siden hans på Speiderhistorisk leksikon er sparsommelig, men har du mer informasjon er det bare å fylle ut!

Jentene og guttene klare for morgenparaden. (Bilder fra Perspektivet Museum — Olsensamlingen CC BY-NC-ND-2.0)
17. mai-toget i Tromsø på vei inn til Roald Amundsen-statuen. (Bilde fra Perspektivet Museum — Olsensamlingen CC BY-NC-ND-2.0)

Av: Carsten Pihl

--

Speidermuseet i Oslo er det offisielle museet til speiderbevegelsen i Norge. The Guide and Scout museum of Norway.